About Me

My photo
Kepakaran Rosden Building ialah MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH SENDIRI yang MAMPU MILIK dengan KUALITI yang TERJAMIN BERKUALITI & KEMAS

"KENAPA SUSAH NAK BUAT LOAN PERUMAHAN WALAUPUN TAK PERNAH BERHUTANG?"


=============================================
🏦Sering kali kita mendengar mengapa sesetengah penjawat awam mahupun swasta sangat susah untuk apply loan walaupun mereka tidak pernah berhutang. Susah juga ya kalau tak pernah buat sebarang hutang? Kalau korang tergolong dalam kategori ni, bersiap sedia untuk menghadapi rasa kecewa apabila bank menolak permohonan pinjaman rumah. Mengapa boleh jadi macam ni? Jom korang follow tips ini, in Shaa Allah lepas ni tentu korang dah tahu nak buat apa!
🏦Korang mesti pelik kan? Sepatutnya tak ada hutang laa bagus. Tak logik langsung pembiayaan perumahan pertama ditolak sebab tak pernah berhutang? Seriously, mengarut! Apa sebabnya pihak bank nak kita berhutang terlebih dulu, ataupun ada rekod CCRIS dulu?
🏦First, bank nak tengok kemampuan kita membayar balik hutang tersebut. Kemampuan kita untuk menjadi pembayar hutang. Bank nak tengok karakter kita. Adakah kita culas ataupun tak untuk bayar balik pinjaman tersebut?0 Yelaahhh, pihak bank nak bagi pinjam bukan seribu dua tetapi beratus ribu dik non oiiii! Tempoh bayaran balik bukan setahun dua macam korang main kutu tu. tetapi tempoh yang sangat panjang iaitu selama 30-35 tahun.
🏦Untuk rumah pertama je yang susah sikit. Bila korang dah lepas pembiayaan perumahan rumah pertama. Nak beli rumah kedua ataupun seterusnya memang bank tak minta macam-macam. Sebab rekod bayaran balik rumah pertama kau orang cantik dah. Komitmen kereta paling lama 9 tahun. Komitmen rumah 30 hingga 35 tahun. Jadi, pihak bank kena tapis betul-betul permohonan korang. Kewangan kena stabil.
🏦Orang yang ada disiplin saja boleh komited untuk bayar dengan cantic bersama jumlah yang tepat. Kalau tak ada sebarang komitmen atau hutang, bank tak tahu dan tak ada idea korang jenis macam mana. Pihak bank nak beri pembiayaan perumahan kat mereka yang kemampuan sahaja. Jadi korang kena buktikan yang korang mampu jadi pembayar yang baik.
Selalunya bank akan menfokuskan 3C ini:
🌀 Character
Character ini diteliti berdasarkan rekod pembayaran balik pinjaman atau melalui laporan CCRIS. Pihak bank juga akan menyelidik tentang maklumat peribadi, pekerjaan semasa dan juga tempoh masa bekerja dalam sesebuah syarikat.
🌀Capacity
Capacity diukur berdasarkan jumlah pendapatan korang. Adakah konsisten setiap bulan? Berapa jumlah baki selepas membayar hutang atau komitmen? Pembiayaan perumahan sangat senang jika tahu caranya. Komitmen kat pembiayaan perumahan tak ambil masa yang pendek, tapi antara 30-35 tahun.
🌀Capital
Pihak bank akan menyemak samada anda mempunyai sebarang asset, pelaburan atau simpanan. Berapa jumlah DSR yang tinggal? Adakah dibawah 60%-70%? Cara kita DSR: Jumlah Hutang Sedia Ada + Ansuran Hutang Rumah Yang Nak Beli / Pendapatan Bersih X 100%.
🏡 Sila kunjungi pejabat urusan kami untuk dapatkan info lebih lanjut untuk BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI DAN RENOVASI. Team RB semestinya akan memberikan layanan yang TERBAIK dan FIRST CLASS.
🏡 Alamat:
No 22B , Tingkat 2, Jalan Bestari 3, Jalan Bestari Pusat Bandar Fasa 2, 34200, Parit Buntar, Perak.
Atau hubungi kami di
014-977 8368 (Hp)
05-717 8898 (Office)

Share:

No comments:

Post a Comment

Pencapaian RB sepanjang 2017

Pencapaian RB sepanjang 2017
Customer RB

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Kepakaran Rosden Building ialah MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH SENDIRI yang MAMPU MILIK dengan KUALITI yang TERJAMIN BERKUALITI & KEMAS