About Me

My photo
Kepakaran Rosden Building ialah MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH SENDIRI yang MAMPU MILIK dengan KUALITI yang TERJAMIN BERKUALITI & KEMAS

SENI BINA TUNTUTAN ISLAM (IKUT ARAH KIBLAT)


-------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------
RUMAH tersergam indah pastinya menjadi pilihan ramai. Bermula dari pemilihan lokasi, reka bentuk, hiasan dalaman sehinggalah kepada pemilihan perabotnya. Ramai dalam kalangan pemilik menggunakan amalan seperti Fengshui bagi mengetahui kawasan rumah yang bakal diduduki sentiasa selamat dan membawa tuah.
Tidak dinafikan setiap agama mempunyai cara tersendiri dalam aspek kemudahan, keselesaan dan keselamatan isi rumah. Islam adalah agama syumul untuk semua penganutnya dan sudah tentu akan ada kebaikan dalam setiap perkara yang dilakukan.
Pendakwah bebas, Ustaz Ahmad Fadzli Abdul Aziz berkata susun atur dan reka bentuk dalam Islam adalah untuk memudahkan penghuni rumah dari segi syariat Islam terutamanya apabila menyentuh bab mengenai kiblat.
“Sebenarnya menurut perspektif Islam adalah untuk memberi keringanan kepada penghuni rumah dalam menjaga syariat dan supaya isi rumah dapat melakukan ibadat dengan sempurna. Jadikan ruang tandas sebagai contoh, jika dalam Islam kita ke tandas kena baca doa dan dahulukan kaki kiri. Jadi dengan reka bentuk susun atur tertentu memudahkan bagi kita mengamalkan sunnah dan secara automatiknya hendak ke tandas masuk kaki kiri, sangat mudah.
“Kita tengok hari ini, banyak rumah dibina oleh pemaju yang kurang sensitif mengenai syariah Islam. Saya tidak merujuk kepada semua, hanya segelintir pemaju. Antaranya tandas dibina menghadap kiblat,” katanya kepada Rehal baru-baru ini.
Menurutnya, walaupun duduk dalam rumah, masih ada ruang yang perlu dijaga auratnya seperti kedudukan ruang tamunya dan sebagainya. Kadang-kadang sesetengah binaan rumah apabila masuk ke dalam terdedah semuanya isinya. Sebagai contoh, jika ada saudara perempuan yang sedang memasak di dapur tiba-tiba tetamu datang, menyebabkan saudara perempuan terkejar-kejar ke bilik mencari tudung.
Ada satu hadis yang boleh dikaitkan dengan situasi iaitu yang bermaksud diberikan kebajikan dan dihapuskan kejahatan kepada mereka yang tidak membelakangkan kiblat atau menghadap kiblat semasa mengqada hajat.
Sebagai penghuni rumah yang beragama Islam sudah tentu persoalan mengenai arah kiblat menjadi perhatian. Tanyalah sesiapa sahaja, pasti tidak senang hati jika keadaan rumah yang dibina tidak memenuhi tuntutan syariah walaupun berharga jutaan ringgit.
JOM BINA RUMAH ATAU RENOVASI RUMAH IDAMAN ANDA BERSAMA SYARIKAT ROSDEN BUILDING. PAKEJ-PAKEJ YEAR END SALE YANG MENARIK KAMI TAWARKAN KEPADA ANDA. JOM REBUT PELUANG KEEMASAN INI DAN FREEGIFT YANG MENARIK KAMI SEDIAKAN. 😉
HUBUNGI KAMI SEKARANG !!!!!!
KAMI BERIKAN HASIL YANG TERBAIK DAN LAYANAN YANG LUAR BIASA UNTUK PELANGGAN ROSDEN BUILDING.
🏡 Alamat:
No 22B , Tingkat 2, Jalan Bestari 3, Jalan Bestari Pusat Bandar Fasa 2, 34200, Parit Buntar, Perak.
Atau hubungi kami di :
014-977 8368 (Hp)
05-717 8898 (Office)



Share:

No comments:

Post a Comment

Pencapaian RB sepanjang 2017

Pencapaian RB sepanjang 2017
Customer RB

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Kepakaran Rosden Building ialah MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH SENDIRI yang MAMPU MILIK dengan KUALITI yang TERJAMIN BERKUALITI & KEMAS