About Me

My photo
Kepakaran Rosden Building ialah MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH SENDIRI yang MAMPU MILIK dengan KUALITI yang TERJAMIN BERKUALITI & KEMAS

APA KEPENTINGAN RUMAH KEPADA MANUSIA?

Rumah merupakan keperluan manusia. macam mana kalau kita takdak rumah? Setiap orang akan berusaha untuk mempunyai tempat tinggal, rumah, ada orang parit buntar sebut ROMAH, atau HOMES. hehehehehe.....
susahnya nak beli rumah zaman sekarang ni, kena beli secara kredit lah, kontrak dengan pemaju la, terpaksa sewa dulu nak kumpul duit lah, kongsi duit nak beli sebiji rumah 3 bilik 2 bilik air lah, ada jugak yang buat rumah di kawasan tanah terlarang, semuanya kerana RUMAH,RUMAH OHH RUMAH...
Dahulu, letak rumah berjauhan antara rumah satu dengan rumah lainnya. Semakin bertambahnya jumlah penduduk, maka rumah pun semakin banyak didirikan. Rumah dibangun berdekatan atau berkelompok. Terlebih di daerah , bandar-bandar , bangunan lain begitu padat, hingga orang perlu membangun rumah bertingkat.
1. Perumahan Biasa (RUMAH TRADISIONAL)*
DAHULU DI KENALI SEBAGAI RUMAH KAMPUNG
Perumahan biasa merupakan perumahan yang berada di perkampungan, bukan di kompleks. Perumahan biasa umum dimiliki secara tradisional. Oleh sebab itu, bangunannya pun terdiri dari berbagai model. Tangga rumah tradisional ni selalunya berpahat dan tidak menggunakan paku,era perubahan zaman telah mengubah 100 peratus teknologi dan akhirnya kediaman ini menjadi sentimental value, kebanyakkan rumah jenis ini di sewakan, dilakukan sebagai homestay dan rumah kumpul bagi kaum keluarga semasa perayaan!
2. Perumahan Nasional (RUMAH TAMAN SAMA ADA 1 TINGKAT, 2 TINGKAT , RAPAT-RAPAT ATAU SEMI-D )
rumah jenis ni merupakan jenis perumahan yang dibangun oleh pemaju (developer). Umumnya, jenis perumahan ini dibangun dengan menggunakan bahan yang sama (sejenis), tersusun,, dan dalam waktu yang sama, menggunakan alatan,mesin,bahan yang sama dalam satu satu masa, perumahan tersebut selalunya tersusun , pandangan atas bumbung bersusun,pandangan tepi hadapan dan belakang semuanya tersusun,,
Masyarakat diberi kesempatan untuk memiliki rumah tersebut, biasanya melalui pembayaran secara ansuran. Besarnya ansuran disesuaikan dengan kemampuan. Makin panjang masa ansuran, maka makin kecil duit ansurannya. Bila ansurannya telah lunas, rumah itu akan menjadi milik si pembayar hutang / penghuni tersebut / penama dalam gran.
3. Perumahan Rumah Susun (BIASANYA RUMAH PANJANG DAN KONGSI KONGSI BILIK,RUANG TAMU KECUALI BILIK, DI MALAYSIA SELALUNYA DI SABAH, SARAWAK )
Penduduk rumah susun ni terus mendapat sambutan terutamannya di kawasan -kawasan yang padat dan pendalaman, selalunya rumah seperti ini dihuni oleh golongan bawahan yang tidak bergaji tetap dan mahukan suasana keluarga ramai, biasanya sewa rumah panjang tidak begitu mahal kerana bergantung kepada penghuni tersebut yang mahu sewa bilik banyak atau sebaliknya, Faktor budaya menjadi sebab utama mengapa rumah panjang dipilih.
(KALAU RUMAH PANJANG ADA DI PARIT BUNTAR, RASA-RASA ADA TAK YANG NAK DUDUK ) hehehehehehehehe......
4. Real Homes ( BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI)
Real Homes biasanya dihuni oleh keluarga yang umumnya tergolong tingkat ekonomi menengah ke atas. Bentuk bangunannya menarik dengan halaman rumah cukup luas. Ada pulak yang dibangun 2 tingkat, boleh pilih nak tema apa, berapa tingkat, jenis kediaman mewah atau residensi , serta boleh bina parking kereta mengikut keluasan @ syarat yang termaktub dalam geran. kan untung bina rumah atas tanah,
tu la,,, taknak jumpa RB, kan rugi...... hehehehehehehe.....
5. Kondominium/Apartemen/Rumah Susun Mewah
kebanyakkan warga Malaysia memilih tinggal di apartment/kondo mewah. Banyak alasan mengapa masyarakat memilih tinggal di apartment/kondo mewah. Alasan tersebut antara lain kerana faktor keamanan, kenyamanan, dan fasaliti lain yang lengkap. Dengan alasan inilah harga apartment/kondo mewah menjadi sangat mahal saat ini.
Selain masyarakat tulen Malaysia,, saat ini banyak pendatang asing yang memilih tinggal di Malaysia. pendatang asing tersebut biasanya memilih tinggal di apartment/kondo mewah. Mereka biasanya yang mendapat pekerjaan di sini selalunya memilih rumah strata untuk kediaman sementara/bermastautin atau kediaman kekal. Apartment atau kondo mewah ni selalunya wujud di sekitar kawasan yang sibuk @ yang sedang membangun seperti ibu kota kuala lumpur, bandaraya bandaraya besar dan kawasan yang tumpuan perindustrian, selalunya untuk masyarakat malaysia yang berhijrah dari kampung ke bandar memilih untuk menyewa atas tujuan bekerja dan mencari pengalaman.
(sikit hari lagi kat parit buntar akan ada rumah apartment srata ni,, lekaih kumpui duit nak beli rumah apartment cantik ni!
Secara umum, jenis perumahan mana pun hampir sama. Hanya ada beberapa hal yang membezakan perumahan biasa dengan jenis perumahan yang lain.
PENGURUS IT RB
MISS N.



Share:

No comments:

Post a Comment

Pencapaian RB sepanjang 2017

Pencapaian RB sepanjang 2017
Customer RB

Popular Posts

Total Pageviews

Search This Blog

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Kepakaran Rosden Building ialah MEMBINA RUMAH DI ATAS TANAH SENDIRI yang MAMPU MILIK dengan KUALITI yang TERJAMIN BERKUALITI & KEMAS